PROFIL KOLEJ



PENGENALAN

SMVK telah dibuka pada 01/01/1986, seluas 36 ekar (14.5) hektar ) yang terletak di Binjai, Kemaman. Jarak sekolah dari Bandar Chukai ialah 6  kilometer. Pengambilan pertama seramai 199 pelajar dengan tenaga kerja seramai 24 orang.

                 SMVK bertukar nama kepada SMTK pada 01/12/1995. Pada 01/01/1996. perintis SMT Kemaman adalah terdiri daripada 240 pelajar aliran teknik. Pada tahun 2009, SMTK telah ditukar kembali kepada SMVK.  Bermula pada 01/01/2010, semua Sekolah Menengah Vokasional (SMV) telah dinaik taraf bagi memperkasakan aliran vokasional,          Kementerian Pendidikan Malaysia.

                 Pada 2011, SMVK mempunyai dua aliran  pengajian yang terdiri daripada aliran vokasional (MPAV) dan aliran kemahiran (SKM)
Pengambilan pertama Kolej Vokasional Kemaman (KVK)  bagi Program   Diploma Vokasional Malaysia (DVM) pada tahun 2013 dengan menawarkan 9 kursus bagi lepasan PMR. Pada tahun 2014, KVK akan menjadi Kolej Vokasional Kemaman  sepenuhnya.

VISI BPTV
Peneraju Pendidikan Teknikal dan Vokasional yang Unggul
Melahirkan pelajar berkompetensi pekerjaan aras tinggi dan menepati kehendak industri.

MISI BPTV
Memperkasa  Pendidikan Teknik dan Vokasional     melalui Pelaksanaan Program yang Berkualiti

OBJEKTIF KOLEJ VOKASIONAL
· Memupuk watak profesional.
· Melahirkan pelajar berkompetensi usahawan dalam bidang vokasional    
  pilihannya.
· Membekalkan ilmu untuk melanjutkan pengajian ke peringkat yang lebih     
  tinggi.
· Memupuk kecintaan kepada pembelajaran sepanjang hayat.



BRAND VISION
We develop skilful workers and entrepreneurs

BRAND BUSINESS
Your Success Is Our Business

BRAND VALUES
Rational (Profesional,Innovative,Competant,Integrity
Emotional (Approachable,Dependable,Caring,Positive


VISI KOLEJ
Kolej okasional kemaman 
menjadi kolej yang terbilang menjelang tahun 2016


MISI KOLEJ 
Mempekasakan pelaksaan kurikulum,
Kokurikulum, sahsiah, budaya dan iklim Kolej bagi
merialisasikan matlamat pendidikan voaksional 
berteraskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.


TAGLINE
Menjana generasi berkemahiran